FENRIZ (DARKTHRONE)

Едва ли легендарна група като Darkthrone има нужда от представяне. 12 издадени албума и всички до един в класиката на екстремния метъл. Феновете на по-крайните изразни средства в музиката отдавна са издигнали на пиедестал както групата, така и дългогодишните й членове Nocturno Culto и Fenriz. Последният, известен с острия си език, тотален непукизъм и способност да вземе отношение по множество теми, бе така любезен да отговори на няколко наши въпроса. Запознайте се с Fenriz!


Поздравления за още един велик албум! Групата стана доста продуктивна след издаването на “Ravishing Grimness”. Чувствате ли някакъв нов стимул да създавате музика?

Не и от пазарна гледна точка. Непрекъснато работим по нов материал и когато той е завършен, записваме албум. При нас няма излишни глупости. Нуждаеше ли се светът от Abscess? Кой знае, но аз се нуждаех със сигурност, както и Nocturno Culto! Хората сигурно си мислят, че слушаме бандите, подобни на Darkthrone, но това би било малоумно. По-скоро бихме слушали Repulsion и Autopsy, или каквото друго ни се слуша.

Разкрий някакви детайли около композирането на “Sardonic Wrath”. Кой написа музиката и текстовете?

Какво ти композиране, да не сме някакви интелектуалци… Просто искахме да създадем малко мрачен материал. Винаги аз съм писал текстовете и продължавам да го правя. Музиката може и да е регресивна, но текстовете са нещо съвсем отделно, те водят собствен живот. Аз написах три песни, Nocturno направи четири, а една създадохме заедно.

Новият ви албум има сърдит, мръсен звук. По-ядосани ли бяхте на света, докато записвахте “Sardonic Wrath”, в сравнение с периода на създаването на “Hate Them”?

Колко разгневен може да бъде човек? Хаха, когато си гневен, това е гаранция, че музиката ти ще има мрачни качества, а няма да е някаква романтична, мелодична помия. Не чувствам сериозна разлика между последните ни два албума. Последния път звукът на барабаните беше вдъхновен от песента “C’mon let’s Go” на Girlschool, докато този път беше повлиян от албума “Bomber” на Motorhead, както и донякъде от Tank. Важно е да имаш ПРАВИЛНИТЕ влияния, когато опре до звука. Но това всъщност е тайна, хаха.

Според мен в албума има едно усещане, напомнящо класики като “Transylvanian Hunger” и “Under A Funeral Moon”. Съзнателно ли се стремяхте да постигнете това класическо звучене по време на записите?

Честно казано, винаги сме искали един и същ звук. Там е работата, че записваме в различни студия и не зависи изцяло от нас как точно ще звучат албумите ни. Обикновено нагласяме техниката така, че всичко да звучи като рок, а после обезобразяваме музиката.

Обложката ви е възхитителна! Защо избрахте точно тази рисунка?

Nocturno Culto я избра; аз само я одобрих. Не ме интересува особено визуалната страна на нещата; повече си падам по концептуалното изкуство.

Nocturno Culto се появи на фестивала Wacken Open Air миналата година и породи огромен интерес! Има ли шанс Darkthrone да свирят на живо тази година?

Не и с мен зад барабаните, защото мразя, МРАЗЯ да свиря на барабани, както и да свиря на живо въобще. Нали не искате да правя неща, които са ми неприятни? Satyricon ще свирят няколко парчета на Darkthrone, а Nocturno Culto ще пее. Срещам предостатъчно хора в ежедневието си и имам огромен списък с контакти, така че не чувствам нуждата да се срещам с още хора, чиито имена така и няма да запомня. Дори тези вкъщи ми стигат.

В основата на дългогодишното ви сътрудничество с Moonfog стои приятелството ви със Satyr. Получавали ли сте предложения за договор от по-големи лейбъли, като Nuclear Blast? Бихте ли подписали някога с голям лейбъл?

По-голям? Nuclear Blast НЕ Е по-голям лейбъл. Това е една машина за пари, а стоките им, свързани с групите, са блузи с дълъг ръкав, по който има идиотски надписи. Какво стана с добрата стара фланелка? Ние в Darkthrone искаме единствено разпространение, така че хората да могат да открият малко истински мрак по лавиците в магазините. Не искам музиката ми да се слуша от всеки идиот, който си мисли, че да си блек метъл значи да си подходящо облечен.

Както всички вече знаем, за съжаление Quorthon ни напусна неотдавна. Какво мислиш за наследството, което той остави като личност и за наследството му като музикант в Bathory?

Не го познавах лично; хубаво е, че малцина го познаваха. Той показа на всички, че е напълно възможно да не изнасяш концерти и все пак да имаш какво да кажеш в този свят, пълен с последователи и овце. Той комбинираше рокаджийската страна на блека с мелодични и величествени моменти, така че е баща и на съвременния блек метъл.

Отново използвате норвежки в някои от песните. Защо решихте така?

Не става въпрос за решение – това е просто нещо, което ТРЯБВА да се прави, а и по този начин се изразявам по-добре на моменти. Напоследък често смесвам изречения на норвежки и английски в един текст.

Какво мислиш за съперниците ви Khold? Одобряваш ли това, което правят?

Съперници? Музиката не е състезание. Не обичам да слушам музика, близка до нашия стил; предпочитам банди като Nattefrost, Orcustus, Furze, Aura Noir, Von, Nifelheim и др. Барабанистът на Khold е перфектен – наистина знае как да свири бавен блек метъл.

Дебютът ви - “Soulside Journey”, все още се счита за класика в дет метъла. Кое породи тази драстична смяна в стила по това време? Разликата в музикално отношение между “Soulside Journey” и “A Blaze In The Northern Sky” е огромна!

Полу-класически, може би. Е, по това време (в края на 90-а година) тъкмо бяхме записали “Soulside Journey” и репетирахме още по-техничния албум “Goatlord”, когато просто ни се наложи да сменим стила. Причината беше, че слушахме Bathory, Hellhammer и Celtic Frost и решихме да започнем да свирим това, което сърцата ни искаха. Зарязахме техничния дарк/дет метъл и започнахме да правим по-примитивни песни, с които да изразим почитта си към Celtic Frost и Bathory, защото в периода 89-а/90-а/91-ва много малко хора слушаха тези групи. Искахме да отворим ушите на хората за истинските неща. И го постигнахме! Едно цяло ново поколение започна да слуша Bathory и Celtic! Никога не съм твърдял, че Darkthrone имат свое собствено звучене – ние просто продължихме традицията от 80-те. Ние имаме нуждата да правим това, а който иска, да изобретява свой стил,

Участваш ли в някакви странични проекти напоследък?

Не, само измислям примитивни рифове за Darkthrone. Не е лесно да измисляш нови рифове, когато имаш 12 албума зад гърба си! Slaughter, например, направиха само един албум, късметлиите…

Какво е мнението ти за съвременната блек метъл сцена? Съгласен ли си, че тя е в застой, докато дет метълът отново набира сили?

Застой? Мисля, че всеки е податлив на застой; например аз започнах да слушам траш отново през 94-та, когато буквално ВСЕКИ прослушваше блек метъл. А дет метъл - през 98-ма. Много харесах Angel Corpse – една от малкото банди, които не трябваше да се разпадат. HAIL! Блек метъл сцената в момента се завръща към олдскуул звученето, след като хората се отегчиха от посредствения мелодичен стил. Може би след пет години лейбълите отново ще започнат да подписват с мелодични банди. Всичко е циклично, но не и Darkthrone: аз предпочитам да не се движа, а да се движи само съзнанието ми.

Каква според теб беше причината за разпадането на групи като Emperor и Immortal? Този неприятен процес тече дори сега – Mayhem смениха вокалиста си. Уморени ли са класическите норвежки блек метъл банди?

Нито знам, нито съм ги питал. Това биха били глупави клюки за тълпата, или храна за разговори в отвратителните, долнопробни интернет чат канали. Immortal навярно се отказаха поради липса на корпспейнт грим в магазините, а Emperor вероятно са фалирали, след като са закупили твърде много тъмни очила.

Да се върнем отново на новия ви албум. Къде го записахте и какво оборудване използвахте?

За пръв път записвахме в Осло! Колкото до техниката… Наистина ли искаш да знаеш?! Хаха!

Как върви работата ти като DJ? Още ли я практикуваш?

Непрекъснато! Дори тази вечер ще свиря в един клуб, носещ името Kraftverk. Einar (Beyond Dawn, Inferno, Lamented Souls и др.) и аз се изживяваме като DJ-и на две места - в Kraftverk, където свирим предимно синтезаторна и електронна музика, и в още един клуб, където свирим какво ли не. Когато съм DJ, не правя метъл – хората не биха го слушали, или пък ще започнат да досаждат с искания за автографи. Мен ме интересува единствено МУЗИКАТА.

Какво мислиш за кавър албумите? Те полезни ли са за развитието на сцената? Какво е мнението ти за “Darkthrone, Holy Darkthrone”, в частност?

Не харесвам кавър албумите. Не ги харесвам, дори когато една група свири кавъри на любимите си песни. Албумът на Ramones, в който свирят парчета от 60-те години, е хубав, но не е ВАЖЕН. Развитие на сцената? Откъде ти хрумна това?!

Ето го и традиционният въпрос на нашето списание: Кои са любимите ти групи за всички времена?

Абсолютно ми е невъзможно да ти отговоря, тъй като не съм фен. Харесвам определени рифове или дори цели песни, почти никога цели албуми и никога цели кариери. Все пак Slayer, Metallica, Bathory, Celtic Frost и Morbid Angel са важни групи. Също така ми допадат старите AC/DC!

Какви са плановете ти до края на годината – в личен аспект и с бандата?

Ще давам интервюта и ще работя върху следващия ни албум. Той ще е тринадесетият ни! В личен план, смятам да изчукам доста путки. Освен това, ще издам блек метъл компилация, в която ще представя всичко от Hellhammer до Samael. Страшно харесвам компилациите! Tyrant Syndicate (моят и на Nocturno Culto лейбъл) ще издаде новия Aura Noir – най-добрия траш метъл албум от “Illusions” на Sadus насам!

Благодаря ти за интервюто, Fenriz. Какво би искал да кажеш на многобройните си почитатели в България?

ОСТАНЕТЕ НЕКРО ДОКРАЙ!!!

Обратно към списък статии, интервюта »